Bali 3 - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Elly Noordover - WaarBenJij.nu Bali 3 - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Elly Noordover - WaarBenJij.nu

Bali 3

Blijf op de hoogte en volg Elly

15 Augustus 2012 | Indonesië, Batavia

Bali 3
Weer een geweldige dag op Bali. Lekker uitgeslapen, ontbijtje, ligstoeltjes bij het zwembad klaarzetten en naar de kleermaker. Kleermakerij Anika heeft mijn kabaja’s af en na het eerste onbevredigende bezoek is het dit keer hoerastemming; alles is prima! Ik heb twee prachtige kabaja’s met kant, een zwarte en een witte, op maat gesneden en helemaal hoe ik het graag wilde. Maddy, de kleermaakster, is ook helemaal enthousiast en als Linda’s kabaja’s ook tiptop blijken te zijn is de vreugde compleet; we betalen het afgesproken bedrag en gaan tevreden met onze nieuwe aankopen naar huis; mijn eerste Balinese kledingstukken! Het weer is vandaag goed; 30+ graden en een windje met af en toe een wolkje. Ik stuur mijn tweede Bali-verhaal, lekker luierend vanaf het zwembad. ’s Middags gaan we met een gids en chauffeur in een luxe busje naar Pura Luhur Ulu Watu, een eeuwenoude zeetempel, gelegen op een rots, waar we ook een dansuitvoering zullen bijwonen. Nou, nou, dat was nog eens een dansuitvoering! Inderdaad, 50 halfblote Balinezen die rituelen uitvoeren tijdens de zonsondergang (die is hier áltijd om 18.15 uur precies). Net als op Java ging het verhaal om Rama die met de apen en reuzen moest strijden om zijn Sitah, maar nu zonder instumentale ondersteuning. De muzikale ondersteuning kwam nu van de 50 mannen die roepend en zingend de sfeer maken en meedansen in het verhaal; de Kecak dans (apendans) Genieten! De tempel was op zich al een plaatje in het ondergaande licht, met de hoge rotsen en de bulderende zee op de achtergrond, maar het theater was helemaal gedenkwaardig! Het is op de rots gebouwd zodat je de ondergaande zon kon bewonderen tijdens de dans en het vormt een (bijna) cirkel zodat de dansers rondom het vuur kunnen dansen, zonder dat het publiek ook maar iets mist. Geweldig! De dans begint net voordat de zon in de zee zakt en eindigt na ongeveer een uur. Het was stik-druk. Het theater kan 700 personen aan, maar er waren er 1000; extra stoelen, mensen in de gangpaden, op de grond zitten, alles werd benut om iedereen maar te kunnen laten meegenieten. Wij hadden een zitplaats vrij onderaan; ik kon het prima zien en kreeg alleen een houten kont van het zitten (je had geen bewegingsvrijheid door de drukte). Het maakte niet uit, het was fantastisch! Ton heeft talloze foto’s gemaakt omdat het allemaal even leuk, mooi en grappig was. Na afloop gingen we naar Jimbaran; het Volendam van Bali. Je kunt daar op het strand vis eten tot je er bij neervalt. Allerlei soorten, want de Jimbaranen zijn vissers. Wij hadden oesters, gamba’s, inktvis en een soort schelvis allemaal heerlijk klaargemaakt, met een mooie saus ernaast en witte plakrijst. Zalig! Met je voeten in het zand, een orkestje dat bij je langsschuift, Balinese danseressen op de achtergrond, vuurwerk in de lucht en prettige bediening. We zaten alle vier (met een bloem in ons haar) te genieten van de enorme golfslag van het water, de heerlijke temperatuur, de donkere hemel met hier en daar een sterretje en onze fantastische maaltijd. Need I say more? Met moeite namen we afscheid en kropen we weer in het busje terug naar het hotel, waar we nog een afzakkertje deden en na-keuvelden over deze geweldige laatste Bali-dag. Morgen ben ik jarig en kunnen we nog een paar uurtjes zon pakken en ontspannen, maar morgenmiddag is het klaar; we worden om 18.00 opgehaald en de koffers moeten dan gepakt zijn. Einde Java-Bali. Terug naar huis. Met een koffer vol cadeautjes en een hoofd vol herinneringen………………………Sampee Djoempa (tot ziens!)

• 15 Augustus 2012 - 07:26

Bea Dekker:

Wat een prachtige reis, en wat je zegt ern hoofd vol herinneringen. Ook ik als meelezende reiziger zal het missen, want net als zingen kan je ook schrijven. Lieve Elly, bedankt voor je uitgebreide verslag, geniet nog van je laatste dagje. Ik zie je snel!
    Dikke knuffel ook voor Ton, Linda en Kees.

Bea

• 15 Augustus 2012 - 10:24

Aadvandenrottedamme:

Elly, speciaal voor jou en daarmee je verjaardag.
    Ineke en ik wensen je een heel fijne dag op dat ongelooflijk mooie eiland.
    Adem nieuwe energie in en kom gezond naar huis.

Ton, ook jij gelukgewenst met Elly's geboortedag 15-08-1956 en vele goede jaren.

Cees en Linda, ook jullie delen in de feestvreugde en goede reis naar huis.

Beste wensen en goede reis. Opa en Ineke.

• 15 Augustus 2012 - 16:53

Cora:

Lieve Elly.

Allereerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag en dank je wel voor je geweldig geschreven reisverslag
    Je weet zo boeiend te schrijven dat je iedere keer weer uit kijkt naar het volgende verslag.
    Maar het gaf mij ook het gevoel of ik over je schouder mee keek en het bijna zelf kon beleven.
    Ook voor Ton je man en je vrienden van harte met de verjaardag van Elly wat is ze een topper !
    Goede reis terug een reis om nooit meer te vergeten en waar je nog heel lang over na zult praten en hiermee alles weer kunt herbeleven dus dubbel genieten.

Liefs en tot ziens of moet ik zeggen om in de stijl van Indonesie te blijven Sampee Djoempa
    Cora

• 15 Augustus 2012 - 19:17

Elly:

Jaaaaa... die apendans! Dat kan ik me ook nog herinneren. Lachen dat dit nog steeds hetzelfde is na al die jaren.
    Oh ja, gefeliciteerd natuurlijk met je verjaardag en voor die laatste uren op Bali hoop ik dat jullie nog lekker kunnen genieten.
    Ik wens jullie natuurlijk ook een goede reis en behouden thuiskomst.
    Liefs
    Elly

p.s. hier trouwens ook bloedverziekend warm, maar waarschijnlijk voelt dat bij jullie heel anders.

• 15 Augustus 2012 - 22:37

Fred En Ina :

Hallo allemaal
    Elly hiebij jij natuurlijk van harte gefeliciteerd met je verjaardag, geweldig om je verjaardag op deze manier te vieren...
    Ton jij natuurlijk ook gefeliciteerd met Elly,
    Geniet nu nog even want je zit zo weer in het vliegtuig en al dit moois achterlatend,
    We hebben meegenoten van jullie reis,
    Doe Linda en Kees ook de groetjes van ons.
    Goeie vlucht en we spreken elkaar weer snel
    Veel liefs Fred en Ina

• 16 Augustus 2012 - 10:30

Monica:

prachtig verslag weer!hartelijk gefeliciteerd,en een veilige terugvlucht naar huis!

• 16 Augustus 2012 - 19:51

Anneke:

Meid wat heb ik genoten van je reis verslagen, ik had echt het idee dat ik mee reisde. Wat een ervaringen...ik wens jullie een veilige terug reis en jammer dat we nu je verhalen moeten missen....El ga een kolom schrijven zo hebben we elke week iets leuk.

lots of love Anneke.

• 18 Augustus 2012 - 11:42