Bali 1 - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Elly Noordover - WaarBenJij.nu Bali 1 - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Elly Noordover - WaarBenJij.nu

Bali 1

Blijf op de hoogte en volg Elly

12 Augustus 2012 | Indonesië, Batavia

Bali 1
We zijn op Bali. Prachtig, mooi, romantisch Bali. Door een snelle en voor mijn doen “prettige” vlucht van 35 minuten hebben we Java verlaten. Ons hotel ligt net buiten Kuta; een druk bezochte toeristisch trekpleister voor surfers en zonaanbidders. Het weer valt een beetje tegen, in die zin, dat het vaak bewolkt is en voor Balinese begrippen niet zo warm (wij vinden 20+ graden heel acceptabel) Toch zijn we allemaal al een beetje verbrand. Het hotel is lieflijk en we hebben een eigen “tuin/balkonnetje” met zitje aan onze kamer vast. ’s Avonds zitten we daar gezellig met zijn vieren en krijgen we een zwangere poes op bezoek die onze Unox smeerleverworst héérlijk vindt (die had ik in de koffer gestopt voor het geval van ernstige buikklachten of gebrek aan lichtverteerbaarheid). Op Bali gaat iedereen blijkbaar vroeg naar bed; om 10 uur wordt het overal rustig en wij hebben al een paar keer als laatsten het restaurant verlaten. Cultuur opsnuiven gaat hier vanzelf. De Balinezen zijn bijna allemaal hindoes; zodat het hotel ook volstaat met allerlei godenbeelden waar ze 5 keer op een dag een minioffertje bij leggen. Deze minioffertjes zijn kleine mandjes met besjes, vruchtjes, rijst en bloemblaadjes die de goden vriendelijk moeten stemmen. Ik denk dat vooral de katten en de vogeltjes het heel tevreden stemt; die smikkelen alles in de loop van de dag op. Het hotelpersoneel is superlief en prachtig uitgedost in sarongs en kabaja’s voor de dames en voor de mannen batik broeken en mooie shirts, compleet met hoedje of haarband van dezelfde stof, kleur en disign. Geweldig. De sfeer is héél relaxed en daar ben ik blij om. We hebben al een avond meegemaakt met gezellige Indo-Rock; een muzikaal quartet dat ook nog verzoeknummers deed en we hebben genoten van de liedjes en de vrolijkheid. Natuurlijk hebben we ook al traditioneel Balinees dansen gezien; prachtig geklede danseressen met veel köhlpotlood rond de ogen, die wonderlijke dingen deden met hun handen en soepele vingers. Onder begeleiding van een traditioneel gamelan-bandje die met zijn zevenen op drie vierkante meter in kleermakerszit voor de muziek zorgden. Dat betekent; véél gepling-plong en belletjesgeluiden. Alle liedjes leken een beetje op elkaar en alleen het tempo verschilde per nummer. Ik kon er geen melodie of ritme in herkennen; vréselijk en ik zing zo graag mee! Maar van het dansen heb ik echt genoten! Zeker toen Cees uitgenodigd werd om mee te dansen en dat ook (heel sportief) deed. Ton zat toen veilig en wel “druk-bezig” achter het fototoestel zich te verschuilen. Dat werkte. Inmiddels zijn we ook al naar een kleermakerij geweest en hebben we stof uitgezocht voor kabaja’s en zijn we “opgemeten”. Ik wist niet dat er zoveel maten genomen moesten worden voor één kledingstuk! Letterlijk iedere afstand op mijn bovenlijf is gemeten en precies genoteerd; wat is in hemelsnaam het belang van de afstand van mijn sleutelbeen tot mijn tepel; kruislings? Maar goed, het was wel grappig allemaal en maandagmorgen kunnen we “proefpassen”, daarna wordt alles definitief. We hebben ook al een keer langs het strand gedineerd en daar een superaardig Gronings gezin ontmoet, waarvan de man, Jack, net als Linda, Indo is. Als oude bekenden hebben we gepraat over Indische mensen in Nederland en de problemen en moeilijkheden die deze mensen ondervonden na hun “gedwongen” emigratie. Het gesprek was heel warm en emotioneel en na afloop had ik het gevoel weer iets moois te hebben beleefd. Vakantie-pareltjes; zo zie ik dat. Wordt vervolgd……………………..

  • 12 Augustus 2012 - 15:15

    Aadvandenrottedamm:

    Dag Elly, Ton, Cees, Linda,

    Ik heb Bali alleen van horen zeggen. Het lijkt niet op Indonesie in het algemeen denk ik.
    Het lijkt mij alsof ik op vakantie naar Kos ga, waar alles op toerisme is ingesteld.
    Geniet maar volop, ik heb een gebedje voor je gedaan vanmorgen in de kerk.

    Groet van Pa en Ineke.

  • 12 Augustus 2012 - 17:57

    Hans En Alice:

    Hoi Elly en Ton,

    Mijn smsje/emailtje nog ontvangen?
    Na in Spanje alle verslagen van Linda te hebben gelezen, vermaken we ons nu met jouw gedetailleerde en humorvolle pennenvruchten.
    De laatste verslagen klinken echt als vakantie.
    De eerdere verslagen gaven een prachtig beeld van jullie 'avonturen'.

    Groet en tot gauw, Hans en Alice

  • 13 Augustus 2012 - 08:53

    Joke Akveld :

    Wat een belevenissen weer!
    Liefs joke

  • 13 Augustus 2012 - 08:53

    Joke Akveld :

    Wat een belevenissen weer!
    Liefs joke

  • 13 Augustus 2012 - 08:53

    Joke Akveld :

    Wat een belevenissen weer!
    Liefs joke

  • 13 Augustus 2012 - 08:53

    Joke Akveld :

    Wat een belevenissen weer!
    Liefs joke

  • 14 Augustus 2012 - 10:31

    Monica:

    heel benieuwd naar de kabaja 's!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Batavia

Java

Recente Reisverslagen:

08 Mei 2013

Duitsoland 9

06 Mei 2013

Duitsland 8

05 Mei 2013

Duitsland 7

04 Mei 2013

Duitsland 6

03 Mei 2013

Duitsland 5
Elly

Studiereis Canterbury

Actief sinds 11 Feb. 2012
Verslag gelezen: 190
Totaal aantal bezoekers 20662

Voorgaande reizen:

29 April 2012 - 09 Mei 2012

New York

12 Februari 2012 - 17 Februari 2012

Studiereis

22 Juli 2012 - 30 November -0001

Java

Landen bezocht: