New York dag 5 - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Elly Noordover - WaarBenJij.nu New York dag 5 - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Elly Noordover - WaarBenJij.nu

Door: ellynoordover

Blijf op de hoogte en volg Elly

05 Mei 2012 | Verenigde Staten, New York

New York dag 5
In New York zijn echt heel veel etnische verscheidenheden. Ik heb nu alles al gezien. Chinezen, Italianen, Aziaten, Portoricanen, Cubanen, Zuidafrikanen, Ieren en dan nog al die toeristen. Gisteren in Chinatown en Little Italy bleek dat al die groeperingen toch wel graag bij elkaar wonen. We zagen een klasje kinderen vorbijkomen; allemaal chinees, zonder uitzondering! Schattig trouwens. Vol verbazing hebben we door Chinatown gelopen, met zijn kleine straatjes. Miniwinkeltjes afgeaden met vis, kruiden, sieraden van nepgoud en jade, sigaretten en loterijbriefjes. En eetgelegenheden! Overal minishopjes met rijst, kreeftjes, inktvis, ginseng en sterke chinese wijn. We zijn niet naar binnen gegaan. Chinatown en Little Italy grenzen tegenwoordig aan elkaar. Zo loop je nog tussen de kleine chinese scharrelaars (horloges kopen? good price) en dan zit je ineens tussen de echte italiaans ogende maffioza. Prégo, prégo, we have real italian food; basta! Ongelofelijk. Natuurlijk hebben we wel een goeie kop sterke koffie in little italy gedaan. Ook hebben we in die buurt geleerd dat je niet met je open stadgids op een hoek van de straat moet gaan staan. Tot twee keer toe werden we vriendelijk, maar zeer onbescheiden "geholpen" door een oudere NewYorkse dame die ons wel even zou uitleggen hoe we moesten gaan. Tot ergernis van Hans die na 2 seconde al snapt wat de bedoeling is en het hele verhaal daarna niet meer wil aan horen. Alice en ik zijn héél vriendelijk en aanhoren natuurlijk het hele verhaal van de dame in kwestie en moedigen zelfs aan door nog allerlei vragen te stellen en zo. Hans was soms al aan de andere kant van de stad vóórdat wij onze eeuwige dank konden betuigen en afscheid namen van de aardige NewYorker. We kijken voortaan stiekem in een hoekje van de sub-way naar ons stratenplan of we gebruiken Ton zijn app op de I phone; dat werkt ook.
Zo ook op de vijfde dag, tijdens het ontbijt zochten we uit hoe we moesten reizen. Door onze City-pass hadden we kaartjes voor een rondreis op een mooi cruiseschip. We kwamen keurig één minuutje voor de afvaart aan. We hadden plekjes op het open dek. Omdat het zo mooi weer was, voelde dat super! Lekker in de frisse lucht, geweldig. De gids had een prettige stem en een fijne manier van vertellen; rustig, duidelijk en verstaanbaar, grapje tussendoor, en af en toe zwijgzaam. Heel fijn. Dat was prima. Ik heb weer het e.e.a. geleerd en gezien over NY en het was prettig om zo op het water te zijn. Na afloop wilden we lopen richting centrum. En raadt es wie we tegenkwamen? Ingrid Vos van S1Voice met haar Hans! Dat geloof je toch niet? Als je het zou afspreken dan zou dat bijna niet lukken en nu kom je elkaar zomaar twee keer tegen! Ingrid en Hans raadden ons aan om naar Bryant Park te gaan: mooi en rustig en vlak bij het mooie Central Stadion. Dat hebben we gedaan, maar héél kort, want het was zo mooi opgeklaard dat we naar het Empire State Building wilden om de tour te doen. Wat een belevenis. Vóórdat je bovenop het Empire staat moet je echt kilometers in de rij staan, eerst buiten, dan in de hal, in een soort Eftelingrijtjes, op verschillende etages. Je gaat twee keer in de lift. De eerste lift gaat 80 hoog. Je maag zit dan ook zo hoog. De tweede lift brengt je nog 6 verdiepingen hoger. Dan mag je eruit en naar buiten. Iedereen vond het geweldig; ik iets minder. Ik had het gevoel dat het gebouw schudde (achteraf klopt dat ook) en dat voelde niet goed. Ik wilde ook liever niet naar beneden kijken; ver weg ging beter. Gelukkig had ik een audio-maatje; Mike uit Italië. Die vertelde alle bijzonderheden met zijn grappige rustige stem. De terugweg naar beneden ging net zo ingewikkeld en langzaam als de heenweg. Volop rijtjes, wachten, liften en natuurlijk; commercie! Daarna waren we toe aan alcohol. We doken Red Foleys in; het sportcafé van Sean Clancy. Daar werden we herkent van gistern (!!!) en dronken we een glaasje. Omdat het heel gezellig was bleven we daar ook eten. Dat leverde ons een Red Foleys TShirt op en een vette rekening! Maar het was het waard. Gelukkig, gevoed, voldaan en een aandenken rijker gingen we met de metro weer naar "huis". Morgen weer een dag in de Big Apple en dan zónder elkaars gezelschap.....we gaan apart de stad in om te shoppen. Souveniers voor de thuisblijvers. Want die missen echt wat..............ons!

• 05 Mei 2012 - 06:15

Monica:

wat een belevenissen weer!was weer erg leuk om te lezen!

• 05 Mei 2012 - 08:05

Ellen Looijs:

Wat een verhaal, klinkt geweldig, en dan twee keer Ingrid zien, ongelooflijk. Hoop je dinsdag weer te zien!!!!!

• 05 Mei 2012 - 17:26

Joke Akveld :